אודות ועד מנהל תומכים הנהלה סגל אודות המפיק סם שפיגל עמיתי כבוד ההיסטוריה - חזון וערכים שקיפות מניפסט
מסלול מלא מסלול תסריטאות מסלול הפקה יוזמת
גלריית הבוגרים קרן הבוגרים של סם שפיגל לינקים שימושיים
המסלול המלא מסלול תסריטאות יום פתוח טופס הרשמה מסלול הפקה יוזמת ידיעון בית הספר מלגות ופרסים
למה סם שפיגל?
רשימת המרצים
פרסים ורטרוספקטיבות
החממה הבינלאומית
סדנאות אמן
אירועים ויוזמות
מערכת מידע לסטודנט מערכת מידע למרצה אתר האינפורמציה inside ספריית ביה"ס ארכיון ביה"ס קישור מערכת משובים
test test
EN
<< צפו ברשימת הידיעות המלאה
מועד א' להרשמה לשנת הלימודים הבאה תשפ"א (2020\2021) נפתח. יום פתוח יתקיים ב-19.12
ערב הגמר של ביה"ס 2019 התקיים ביום ה', 14.11, בסינמטק ירושלים
לילה גדול במדבר של מחווה לסם שפיגל, פסטיבל סרטים בערבה
דנה בלנקשטיין כהן החלה לנהל את ביה"ס סם שפיגל ליצירה קולנועית
 

מבזקים וחדשות

לילה גדול במדבר של מחווה לסם שפיגל, פסטיבל סרטים בערבה

 

ב-17.11 ערך פסטיבל סרטים בערבה לילה בלתי נשכח לבית הספר סם שפיגל ליצירה קולנועית, לציון 30 שנה להקמתו.

במרכז הערב עמדה הקרנה חד פעמית ומיוחדת לרסטורציה של "לורנס איש ערב" במדבר' סרט המדבר הגדול של כל הזמנים.

180 ק"מ מאתר הצילומים בוואדי רם בירדן. 

 

ההקרנה התקיימה בנוכחות רנן שור, מנהל ומייסד ביה"ס; דנה בלנקשטיין כהן, מנהלת ביה"ס הנכנסת; אדם שפיגל, בנו של המפיק סם שפיגל; וגברת סאלי בירד, מנהלת שותפה של קרן דיויד לין, במאי הסרט וגדול במאי אנגליה בכל הזמנים.

 

בקהל היו עשרות יוצרי קולנוע מישראל ומחו"ל ובהם אלברטו ברברה, מנהל פסטיבל ונציה.


 

הנאום של רנן שור באירוע:

 

I will never ever forget the screening of Lawrence of Arabia in super 70 mm Cinemascope at the Peer Cinema near the charming Yarkon River. At the time there were 25 cinemas in Tel Aviv. Peer was one of the two best.

I was ten. I was addicted to popular Hebrew-language film magazines where they showed breathtaking stills from Lawrence of Arabia. The mad hypnotizing eyes of Peter O'Toole compelled me to make sure to be at the first public screening on Saturday night.

I convinced my parents to go, the whole family, on that first Shabbat.  Well, they were greatly concerned that I would not be able to sit for three and a half hours. I was a kid with ants in my pants (קוצים בתחת). So they decided we should eat first.

I sat in the cinema from 8:00pm till 11:30pm, the entire time- including intermission, at the edge of my seat, open mouthed. I wished I was taller so I could see over adults sitting in front of me. 

After the screening, while driving home, my father was thrilled and described in detail the context of the great Arab uprising and of T.E. Lawrence, about whom he had read so much.

My mother asked what I think it was a great, epic film.  I was silent. I didn't utter a word or share impressions. But I asked for money to go see the movie again at a matinee a few days later, after school.

After the matinee I was knocked out again.

 

Fade to many years later: I understood that in the eyes of greatest world directors, such as Spielberg, Lawrence of Arabia is their full-meal school as passionate filmmakers.

 

Of course, I never imagined that one day, in 1989, I would found a school in Jerusalem, named for the magnitude of Sam Spiegel, the unstoppable producer of Lawrence.

I have not fully seen Lawrence since - till this evening with you all. I did see it in poor 35mm prints or on the small TV screen. A replica of a replica. Not a rebirth of the real film on the biggest screen. The full composition as was the aim and design of David Lean and his colleagues.

Tonight we will watch together under the desert sky, 180 km from Wadi Rum where David Lean and Sam Spiegel, these two giants, took every possible risk to shoot this film at the end if the world, then. Later, they earned an unprecedented nine Academy Awards.

 

Tonight, at only desert film festival, we merged the film and the desert screening location. We want to thank Eyal Shiray, the founder of this festival for that.

We have the honor of hosting producer Sam Spiegel's son Adam, and granddaughter Ruby on her first visit to Israel.

And Sally Beard, a trustee of the David Lean Foundation is here as well, also on her first visit to Israel, via the desert.

 

 


"להקת החימום" של האירוע הייתה הקרנת חמש מהקלאסיקות של ביה"ס, לאחר רסטורציה.

 

הסרטים שהשתתפו:

- "בית" של דוד אופק (1994)

- "הלב הרעב" של תום שובל (2005)

- "שבולת בקפה" של טליה לביא (2003)

- "סוסי ים" של ניר ברגמן (1998)

- "212" של בעז פרנקל (2016)


 

 

צור קשר   I  מבוגרינו   I  VOD   I  אודות ביה"ס   I  דף הבית
החממה הבינלאומית   I  מן התקשורת   I  סדנאות   I  מרצים
לרשימת התומכים המלאה
בניית אתרים