אודות ועד מנהל תומכים הנהלה סגל אודות המפיק סם שפיגל עמיתי כבוד ההיסטוריה - חזון וערכים שקיפות מניפסט
מסלול מלא מסלול תסריטאות מסלול הפקה יוזמת
גלריית הבוגרים קרן הבוגרים של סם שפיגל לינקים שימושיים
המסלול המלא מסלול תסריטאות יום פתוח מסלול הפקה יוזמת הרשמה ידיעון בית הספר מלגות ופרסים
למה סם שפיגל?
רשימת המרצים
פרסים ורטרוספקטיבות
החממה הבינלאומית
סדנאות אמן
אירועים ויוזמות
מערכת מידע לסטודנט מערכת מידע למרצה אתר האינפורמציה inside ארכיון ביה"ס ספריית ביה"ס
test test
EN
<< צפו ברשימת הידיעות המלאה
המחזור השמיני של חממת סם שפיגל לקולנוע בינלאומי נפתח השבוע במשכנות שאננים בירושלים
ההרשמה לשנה"ל 2019/2020 בעיצומה. יום פתוח ב-20.12 16:00
פרס הבמאי לאמרי דקל-קדוש בפסטיבל פואטייה היוקרתי
Hollywood Reporter בחר בבית הספר סם שפיגל כאחד מ-15 בתי הספר לקולנוע הטובים בעולם זו שנה שניה ברציפות
 

מבזקים וחדשות

ביקורות נלהבות ליוצרי הסדרה "מי ירה בילדי הבר נוער" הבוגרים עידית אברהמי ונוי כרמל והמורה אבנר ברנהיימר

"מי ירה בילדי הבר נוער?", סדרה תיעודית חדשה ב-3 פרקים מז'אנר "פשע אמיתי" (True Crime), עלתה לשידור ב 7 ביוני בשידורי קשת. הסדרה נוצרה ע"י עידית אברהמי, בוגרת המסלול המלא, שגם ביימה את הסדרה; אבנר ברנהיימר, מורה וחונך בביה"ס, מגמת תסריטאות; נוי כרמל, בוגר מגמת תסריטאות, ותלמידו של ברנהיימר וכן המפיקה רוני מנור.

הסדרה, עליה עבדו היוצרים באינטנסיביות בשנים האחרונות, מציגה את חקירת הרצח בברנוער שלא פוענח עד היום, ופותח מחדש את החקירה דרך עדויות דרמטיות וחומרי חקירה שנחשפים בפעם הראשונה.

 

 

 

על עשיית ״מי ירה בילדי הברנוער״ // המסע אחרי האמת

עידית אברהמי, במאית ויוצרת הסדרה:


היו שני סרטים תיעודיים שהשפיעו עליי יותר מכל במהלך לימודי ב״סם שפיגל״ וגרמו לי להבין שחלום חיי הוא להיות במאית סרטים תיעודים. האחד, ״יומן״ של דוד פרלוב (עד היום בעיניי סדרת הסרטים התיעודיים הטובה ביותר שנוצרה בישראל) והשני ״קו כחול דק״ של ארול מוריס האגדי. את שניהם, כמדומני, חשף בפנינו יאיר לב בשיעור צפייה בסרטים תיעודיים ואני זוכרת איך טלטלו אותי בזמן אמת ומאז שוב ושוב אני חוזרת אליהם לצפייה חוזרת, גם שנים אחרי תום הלימודים.

 

בעקבות ״קו כחול דק״ ביימתי את סרט הגמר התיעודי שלי ״חילמי שושא מת מעצמו״ (2006) שהושפע מאוד מעבודתו של מוריס וכנראה שאז גם התאהבתי סופית במדיום הדוקו פשע (למרות ש״חילמי שושא״ הוא בראש ובראשונה סרט פוליטי על המציאות בשטחים. זהו סרט משתמש בכלים של דוקו פשע כדי להציג תמונת מציאות וכרוניקה של מוות ידוע מראש.

 

 מאז במשך שנים חיכיתי להזדמנות לביים דוקו פשע ישראלי, הרבה לפני הגל הנוכחי שמתקיים בעולם ובישראל (עם סדרות דוגמת ״הג׳ינקס״ ו״מייקניג אה מרדר״), ולכן כשפנו אליי נוי כרמל, אבנר ברנהיימר והמפיקה רוני מנור וביקשו שאצטרף אליהם ואביים סדרה תיעודית על הרצח בברנוער לא היססתי. במשך שנתיים מאתגרות וקשות עבדנו על הסדרה שבמהלכה המושג ״אמת״ ו״בידיון״ התערבבו במקביל - סדרה שמבוססת על חומרי חקירה נדירים ומצמררים ועל הקלטות עם שקרן פתלוגי שיושב בכלא שנים ארוכות - איננה סדרה פשוטה לעשייה.

 

הקרב בין ״האמת״ לבין הרצון לספר סיפור ״מושלם״ בכלים קולנועיים הוא קרב שכל יוצר דוקומנטרי מכיר היטב ושאני מתמודדת איתו כבר שנים, מהסרט הדוקומנטרי הראשון שיצרתי. במדיום הדוקו פשע החיפוש אחר האמת הופך לעתים את יוצרי הדוקו לתליינים / שופטים / סוהרים ולפעמים בו זמנית כל השלושה. האחריות המוסרית שנדרשת מיוצר הדוקו בבואו לקבוע את האמת היא מהמורכבות שאיתן התמודדתי בעשיית הסדרה הזו ואני יודעת להגיד היום שזהו אחד הז׳אנרים המטלטלים ביותר מוסרית לבמאי. המסע אחרי האמת הוא תמיד מאתגר ונדמה לי היום שהדרך הנכונה להתמודד איתו היא להבין שיש סיפורים שחייבים לספר, בכל מחיר שהוא.

 

 

נוי כרמל, בוגר מגמת תסריטאות // על תהליך העבודה של "מי ירה בילדי הבר נוער"


"כשהתחלתי ללמוד בסם שפיגל לא חשבתי שאצור לטלוויזיה, וממש לא חשבתי שאעסוק ביצירה דוקומנטרית. אם יש משהו שלמדתי בבית הספר ובמהלך חיי, זה שאתה אף פעם לא יודע למה אתה מסוגל, עד שאתה מנסה.

 

 הסדרה הזו נוצרה מתוך עשרות שעות של ראיונות ושיחות טלפון, ומאות שעות וידיאו מחדרי החקירה של ימ"ר תל אביב. כאשר אנו, היוצרים, מנסים לפענח מתוך מגוון החומר העצום מה אמת ומה שקר בפרשה הזו, ואיך להציג את השתיים. קשה לעמוד מול מרואיין שגם ידוע כשקרן, וקשה ומפתיע עוד יותר לנסות ולהביא את האמיתות שאולי מסתתרות מאחורי דבריו.

 

העבודה בכלים דוקומנטריים מול דמויות שהן בשר ודם, שאי אפשר לכתוב להן טקסט, ושממשיכות לחיות גם כשהמסך כבה, היא עבודה שונה לגמרי מהעבודה אל מול תסריט כתוב. יש בה הרבה פחות שליטה, והרבה יותר מחויבות ל'דמויות' שלך. לצד זה יש בה גם מציאות שהיא כאן ועכשיו באופן שהוא הכי כנה שיש.

 

הרצח בברנוער קרה וההומופוביה שהובילה אליו עדיין קיימת. העבודה על הסדרה חשפה אותה בפנינו ביתר שאת. הפחד של ילדי הברנוער מחשיפת נטייתם המינית בפני הוריהם, בעוד אותם ילדים שוכבים פצועים בבתי החולים רגע אחרי שירו בהם, מבטא עד כמה ההומופוביה הזו עדיין טבועה בחברה שלנו.יהיו אשר יהיו מניעיו האישיים של הרוצח בברנוער. הפשע הזה קרה מתוך שנאת האחר. שנאה שאני מקווה שהסדרה תעזור לצמצם."

 

 

 

כתבות וביקורות על הסדרה:

"מי ירה בילדי הבר נוער" מביאה את אחורי הקלעים של החקירה הזאת ומצליחה לעשות את הלא יאומן - להפשיט את החקירה מהכותרות הבומבסטיות שלה עד שאנחנו נשארים עם שיקוף מאכזב של התנהלות משטרתית עגומה."

 

צור קשר   I  מבוגרינו   I  VOD   I  אודות ביה"ס   I  דף הבית
החממה הבינלאומית   I  מן התקשורת   I  סדנאות   I  מרצים
לרשימת התומכים המלאה
בניית אתרים